keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Metapalikoita ja palikoita, siis ydinajatuksen kirkastamista.


Aina välillä on hyvä kirkastaa sitä ajatusta, miksi teemme sitä, mitä teemme.  Perustyömme on opettaa ja kasvattaa, tämän vuoksi kaiken muun opetukseen liittyvän pitää tukea tätä työtämme. Tieto- ja viestintätekniikan pitää toisaalta tukea opetustyötämme, toisaalta koulun tehtävä on myös kasvattaa tieto- ja viestintätekniikan käyttäjiä.

Yritin tiivistää oman koulumme ajatuksia tieto- ja viestintätekniikasta rehtoreille ja koulun tvt-ihmisille pitämässäni koulutuksessa. Pohdin esityksessäni, mistä palaset muodostuvat ja erityisesti mistä metapalasista, siis niistä taustalla olevista, toimintaamme ohjaavista ajatuksista. Tässä muutama keskeinen metapalikka, joista koostin myös Prezi-esityksen.

1. Potentia käyttöön! Älylaitteita käytetään lähes ainoastaan viihdekäytössä ja niiden parissa vietetään huomattavan paljon aikaa. Koulun missio on kasvattaa älylaitteiden käyttäjiä, valjastaa oppijoiden aika ja teknologia palvelemaan oppimista.
2. Diginatiivi on legendaa. Se, joka omistaa älylaitteen, oppii sitä myös käyttämään. Nämä oppimisympäristöt ovat tällä hetkellä koulun ulottumattomissa. Koulun tehtävä on kasvattaa vastuullisia ja älykkäitä digikansalaisia ja kaapata nämä oppimisympäristöt itselleen.
3. Koulun tomintakulttuurin muutos. Esteenä on enää asenteet ja taidot -sekä oppijoiden että opettajien.
4. Tvt on opetuksen ja oppimisen apuväline. Opettaja on se asiantuntija, joka valitsee apuvälineet. Toisaalta, ymmärtääkseen tvt-pedagogiikkaa, pitää omata taitoja. Pitää osata siis myös tekniikkaa. Opettajat kokevat edelleen tvt-taitojensa olevan heikkoja, vaikka intoa olisikin. Työyhteisössä on tärkeintä uskallus kokeilla, epäonnistua ja innostua. Opettajan työssä korostuu myös jakamisen kulttuuri sekä työyhteisössä että laajemmissa verkostoissa.
5. Aina pedagogiikka ja kasvatus edellä. Kaiken muun pitää palvella ydintehdäväämme.

Ohessa oleva Kahoot- tietovisa johdattelee metapalikoiden äärelle. Nostin kyselyyn tarkoituksellisesti muutamia ajatuksia herättäviä kysymyksiä, joiden avulla voi pohtia oman koulun ydintehtävää ja rakennella omat metapalikat. Tietokilpailu on vapaasti käytettävissä (kysymykset pohjautuvat Essie-tutkimukseen sekä Opetushallituksen selvitykseen Tieto-ja viestintätekniikasta opetuskäytössä.)





Materiaali pohjautuu pitämääni koulutukseen Yksityisten koulujen TVT-koulutuspäivillä (Vierumäki 2015)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti