maanantai 13. huhtikuuta 2015

Ulos luokasta ja älypuhelin käyttöön!

Tulevaisuuden koulussa oppiminen tapahtuu yhä enemmän muualla kuin perinteisessä luokkahuonetilassa ja oppimisympäristöt laajentuvat myös oppituntien aikana koulun ulkopuolisiin ympäristöihin. Näillä oppitunneilla on helppo hyödyntää oppijajoukon omia älylaitteita ja niihin ladattavia sovelluksia. Pelkillä älypuhelimilla on mahdollista tehdä niin paljon erilaisia asioita, että tabletteja tai muita tietokoneita ei reissuun tarvita. Tämä on vastaus myös monen koulun ongelmaan, jossa laitteita on niin vähän, että jokapäiväinen käyttö oppitunnilla on hankalaa.

Älypuhelimilla voi tehdä ainakin seuraavia asioita:

1. Oppimistapahtumat on helppo videoida ja valokuvata ja niihin voidaan palata yhdessä vielä luokkahuoneessa. Oma kuningasajatukseni on ollut se, että vierailu käydään läpi selfie-kuvien avulla. Selfien ottamisella oppija kiinnittää itsensä kuvan avulla käsiteltävään asiaan ja näiden kuvien avulla on helpompi palata myös oppituntiin ja sen kohokohtiin. Toki opettaja voi perinteisesti myös todentaa selfieiden avulla, että oppilaat ovat todella käyneet niissä paikoissa, joissa on pitänyt ja tehneet tehdävänmukaisia asioita.
2. Oppitunnin voi rakentaa qr-koodien avulla. Koodilukijan voi ladata helposti älypuhelimeen ja sinne voi linkittää erilaisia pienia oppimissovelluksia. Itse käytän paljon Padletia, Todaysmeet.comia ja Driven työkaluja, jolloin linkin, lomakkeen, jaetun asiakirjan ja tehtäväpohjan voi ladata suoraan koodin taakse. Tällöin myös tehtäviin pääsee käsiksi suoraan puhelimen avulla ja ne voi tehdä ilman erillistä paperin pyörittelyä.  Pelkästään autenttinen oppimisympäristö yhdistettynä perinteisempiin materiaaleihin toimii aina! Omat lukiolaiseni istuivat Helsingin Tuomiokirkon rappusilla, katselivat videota Senaatintorin historiasta ja tekivät tehtäviä. Opiskelijat pitivät oikein paljon oppitunnista, kuinkahan paljon aurinkoisella kevätsäällä oli tekemistä tämän palautteen kanssa.
3. Sosiaalisen median voi linkittää mukaan helposti. Tehtävänä voi olla valokuvien lataaminen omaan sosiaaliseen mediaan jonkun ajatuksen kanssa ja lähettää kuva myös koulun omalle fb/Twitter/Instagram-tilille. Jos tällaista ei ole, voi opettaja antaa aihetunnisteen (esim #oman koulun nimi), jolla päivitykset voidaan koota oppilaiden omien tilien kautta. Mediakasvatusta parhaimmillaan! Oppijajoukko toimii itse median tuottajina ja samalla voi käydä läpi sekä sosiaalisen median toimintalogiikkaa että mediantuottajan vastuuta siitä, mitä on eettinen ja älyllinen toiminta  sosiaalisessa mediassa.

Ohessa suunnittelemani TVT-työpajan (Hyry-risteily 16.-18.4.2015) materiaalia aiheesta ja muutama pienempi ja isompi tunti-idis kaikille käyttöön.

 Ideoita älypuhelimen käyttöön, kun oppiminen tapahtuu luokan ulkopuolella





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti